יום שבת, 18 באוגוסט 2012

קחו אחריות על החיים שלכם! חלק א-צריכה נבונה

"עגל הזהב" , פיסול קרמי, יפעת ג.ש.
כשהיינו קטנים, לא היה העושר העצום של המוצרים הקיים היום. האוכל היה פשוט ולכל סוג היו שתי חלופות על המדף, הבגדים היו הזויים ולרוב נבדלו האחד מהשני ע"י צבע או גזרה, ולא ע"י פתק עם סיסמת רשת, הסבון היה מלבני באריזת נייר, הפלפון לא היה ומקסימום היינו מדברים דרך טלפון עם סליל, הטלויזיה היתה בגודל של מקרר, והמקרר בגודל של טלויזיה.
היום, הכל התהפך.לכל מוצר יש אינספור חלופות, המותגים הם אלו שקובעים מה אוכל, אלבש, אריח, ואסע, ובסה"כ הפכנו לזונות של תאגידי הרשת. מהקפה ועד לבגד שאנו קונים לילד, חשוב לנו המראה הרושם והרבה פחות התוכן. מה יגידו השכנים? זוהי אמירה של פולניה מלפני 100 שנים, ועדיין תקפה. מתי נעשינו כאלו חלולים?
אז החלטתי להציע פתרונות. כיצד ניתן היום לחיות את חיינו בצניעות רבה יותר, ועם משמעות גדולה יותר. כיצד ניתן לצמצם את המינוס בבנק, (במידה והיינו טיפשים מספיק לקחת משכנתא), או לפחות לא להגדיל אותו.
חיים נכונים בנויים על העקרון של תן וקח. מצא לך קהילה מתאימה, והתחל לסחור במה שיש לך (לא במה שאין, כמו עם הבנקים)...הפסק להיות תלוי עד כמה שניתן בגופים ציבוריים שיתנו לך ויעשו לך. ואם כבר אתה משתמש בסחורה שלהם, אל תסמוך על טיבה.

החליפו את מי השתיה 

היום אנחנו מקבלים מי ברז "טובים" לשתייה מהרשויות המקומיות. רבים מאיתנו כבר עברו לתמי 4 או למי עדן, רבים אחרים טוענים שהם לא מרגישים בהבדל ומבחינתם מי ברז הכי טובים בשבילם. כזו אני הייתי עד לפני שנה.
ברגע שמתחילים קצת לחקור, מגלים שמי ברז הם רעל כמעט טהור (בכל זאת יש בהם גם מימן וחמצן...), ולהלן תכולתם ה"בריאה" מסמך מפורט בנושא המים :  כלור (מה הבעיה? יש את זה בבריכות...וזה גם מסרטן, וגורם לבעיות לב...) פלואוריד (מה הבעיה? יש את זה במשחת השיניים...ויש יותר ויותר מחקרים המראים שזה מסרטן, גורם לירידה בIQ אצל ילדים כתבה בנושא ועוד), מתכות כמו נחושת, כספית, ואלומיניום המצויים במים ומזרזים את בואו של האלצהיימר למחוזותינו, מלחים,ארסן, לכלוך ועוד. בקיצור - לא כדאי...לא אם אתם חשובים לעצמכם. הפתרונות שרוב האנשים מצאו בדמות מי עדן או תמי 4 בעייתיים, בשל העובדה שהם אינם מוציאים את החומרים כמו פלואור או כלור מהמים. מה האופציה? סינון מים במערכת של אוסמוזה הפוכה - הפתרון היחידי להיפתר מכל הרעלים. כמובן יש גם מינוסים (מינרלים שנעלמים, בזבוז מים) אבל הם מתגמדים מול הצורך במים טהורים. מצד שני, אתם תמיד יכולים להגיד "שתינו את זה עד עכשיו ואנחנו בסדר גמור..." מה שנקרה, נפגש עוד 30 שנה, אם עדיין תזכרו מי אני...או אתם... 


גדלו ירקות ופירות

אורגני בגינה
נראה לי שרוב האנשים הפנימו שיש בעיה עם חומרי ריסוס   שחודרים לנו לאוכל, ולגוף, גם אם נשתוף את הפרי עם דידידטי... במקרה של פירות וירקות זה אינטנסיבי ביותר, והיום אפילו מזון שהוא אורגני, מרוסס (אם כי בחומרים במינון נמוך יותר). הדרך היחידה להשיג היום ירקות ופירות לא מרוססים היא ע"י גידול עצמי, או מקסימום קניה בקואופרטיבים שיוצרים ביניהם מערכת "ברטר" או סחר חליפין. עדיף למצוא רק מקומות המגדלים בבתים ובחצרות ולא בשדות, כי אחרת הם חייבים בריסוס. הבעיה לא נגמרת בריסוס והרס הקרקע בעקבות זאת, אלא קשורה במאגר הגנים של פירות וירקות ההולך ונחלש. היום, רוב הפירות והירקות יצרו בהם כאלו שינויים בדי אן איי שחלק גדול מהמינרלים והויטמינים שהיו מנת חלקם נעלמו לטובת גודל וצורת הפרי. בעקבות זאת, אנחנו צורכים פחות מהם, והחוסרים בגופינו גדלים. כדאי שגידול עצמי יעשה מזרעים מקוריים ככל הניתן ולא מפירות של הסופר. 

שוק החלפות פרדס חנה

בגדים חדשים? זה כ"כ מיושן

אני מודה, תמיד אהבתי בגדים. אהבתי לקנות אותם, אהבתי את המיוחד והשונה. עם זאת, בשנים האחרונות הגעתי למסקנה, שמה שהכי אהבתי היה התחושה המשתנה שהם יוצרים אצלי. כמו תספורת חדשה. לאחרונה, הבנתי שמה שאני הכי אוהבת זה למצוא פריט מיוחד, שאין בחנויות או לאף אחד אחר, ואם אפשר שהוא יהיה בחינם... או לפחות ממש בזול. איפה מוצאים דברים כאלה? אני מוצאת אותם בשווקי החלפות (שוק לב העולם שוק החלפות בפרדס חנה), בירידים, בשיקשוק (שוק יד שניה) של פרדס חנה (ימי שישי לסירוגין, בואדי), שם מוכרים ילדים והורים את מרכולתם שכבר אינה בשימוש. הכל נמכר שם - מפרי המנגו, ועד שרשראות ושנדלירים. רק צריך לחפש. וזה הכיף. מה אמצע היום? אני כל פעם מופתעת מחדש כשאני מגיעה למקומות האלה. ההפך מטיול בקניון העירוני, בו כל חנות נראית כמו קודמתה, הסחורות משעממות, והעלות אסטרונומית. יתרון נוסף שיש לשוק החלפות ולבגדים יד שניה הוא שכל החומרים הכימיים שהיו בבגדים כבר ירדו מהם בכביסות שעשה הבגד עד אז.באופן זה הצלחתי להעביר כמה שנים, בלי לקנות לי, לבעלי ולילדים כל בגד (לילדים זה בכלל מעולה כי הם כל חודש משנים מידה וטעם, גם הם אוהבים חידוש..).  


רכב

כמה אנשים אתם מכירים יעדיפו לרכוש רכב דנדש מהחנות? כולם, לא? נראה לי פשוט אבסורד הקלות שבה אנשים לוקחים חיסכון של עשרות-מאות אלפי שקלים, ושמים את הכל על רכב אחד, שהערך האמיתי שלו הוא בערך עשירית. נראה לי הרבה יותר הגיוני להוציא על רכב טוב, יד שניה, ובכך לפחות לא לעודד את תעשיית הרכבים ואת הטייקונים שאחראים לרכבים אלו. רוצים להיות עוד יותר בסדר? סעו בתחבורה ציבורית (למרות שאין ספק שהמדינה מקשה עלינו ביותר בנושא זה...). אתם חיים ועובדים באותה עיר - סעו באופניים. היום אינספור "דילים" המציעים לך לקנות רכב, בלי לשלם עליו כמעט, ולהתחייב לתשלומים עם/בלי ריבית. אל תתפתו, אתם לא יודעים באיזה מצב תהיו עוד שנה...עוד  טיפ - אם אתם חייבים להחליף רכב בגלל ילד חדש (בדרך כלל במעבר מ-2 ל-3 ילדים), תמיד אפשר להחליף לכיסאות צרים יותר, וכולם נכנסים בשמחה מאחור...בקיצור- זה לא תירוץ!

מגלשת דשא ומים

מה עושים בחופש?

אם אתם גרים בבית פרטי, והתחיל החופש הגדול או כל חופש אחר, ומיד רף הפעילויות בבית עם הילדים עלה פלאים, ואיתו רף ההוצאות על מקומות בילוי, אני מציעה להתחיל לחשוב, כלכלי , נוח, ובעיקר יצירתי. בהנחה שיש לכם חצר, ואנחנו כאמור עוסקים בקיץ (כי ככה זה 90% מהשנה בישראל), אין דבר יותר נחמד מלאפשר לילדים לשחק בחצר וליצור להם שם פעילויות. אבל מה עושים עם החום הנורא? יוצרים פעילות מתאימה, שתוכל להוות אפילו תחליף לבריכה. קחו ממטרה (או 2 או 3), לצידה שימו בריכה קטנה, ותנו לילדים להשתולל עם רובים יורים מים. אין חוויה טובה מזו לקיץ. ככל שיהיו יותר ילדים ויותר רובים כך עדיף. המים, ישקו את הדשא במידה וקיים, ופתרתם גם את בזבוז המים... רוצים לשדרג? תוסיפו 4 מ' ניילון חממות (ב-4 ש"ח למטר), ויש לילדים משטח החלקה נפלא שיכול להשתלב גם עם גלשן וגם עם מגלשה... מה שחשוב, זה לחשוב יצירתי...


מיחזור מיחזור מיחזור...

מי שאוהב גינה או לפחות גידול עציצים ויש לו מקום מחוץ לבית (בין אם חצר או מרפסת), מוזמן ליהנות מעולם המיחזור והקומפוסט. אין דבר יותר נחמד מלהסביר לילד מה קורה לזבל, לאן הוא הולך, לתת לו להשתתף בתהליך, ואחרי כן לתת לו ליהנות מהפירות. כל חצר, ראוי שיהיה בה בור קומפוסט (תשתדלו שהבעל יעשה זאת...גם הוא צריך תפקיד).אחרי כמה חודשים, יש לכם את החומר הכי משובח בעולם לשתילה. מה שלא תשימו שם יצמח טילים...
אז איך עושים? פשוט מאד: פח קומפוסט קטן בבית (ולהסביר לילדים מה ההבדל ומה זורקים איפה), בור גדול ככל הניתן בחצר, ועליו כיסוי של קרש מהרחוב. הפח מתמלא, זורקים, מכסים בשכבת עלים יבשים שאספנו בגינה, וחוזר חלילה. הבור יתמלא- מכסים באדמה, פותחים בור חדש, ואחרי כמה חודשים (3-4) משתמשים באדמה למה שרוצים. 

אז אחרי שחסכנו בחודש על בגדים (1500ש"ח נגיד?), בילויים ( 700 ש"ח?), רכב ( קשה לחשב, אבל עם התיקונים ברכב הישן יותר, מול החוב בריבית שהייתם לוקחים לאוטו נגיד 2000 ש"ח לחודש), קומפוסט וקצת ירקות שיצאו לכם מזה (בעיקר בריאות, כי המים מהווים "בזבוז" לא קטן) , הגענו ל-4200 ש"ח. וזה עוד בלי להוריד אלמנטים בזויים בחייכם כמו טלוויזיה, שכלולי פלאפון ואחרים....הייתי אומרת לכם תחסכו, אבל כל דבר שתשימו היום בבנק ימחק בעוד כמה חודשים עם האינפלציה המתנפחת, אז אני אומרת, שימו את המשאבים בזמן איכות עם הילדים, ביצירה, חוגים שאתם אוהבים, או פשוט חזרה בגינה... תאמינו לי שתהינו יותר בטווח הארוך. ואם אתם שואלים עדיין את השאלה האווילית, אבל למה?? למה כל הבלגן? תחשבו אחרת - החיסכון שלכם, הוא ההפסד של הטייקונים, ושל גופי הממשלה המושחתים שחיים על המע"מ שלכם, ונהנים מכל רגע צריכה שלכם פי שתיים מכם...

5 תגובות:

  1. גדולה גדולה גדולה..............כמה רעיונות במכה אחת. והכל ממש מבוסס. גם אני אחליף את המים בבית. השתכנעתי.

    השבמחק
  2. וואו, איזו רשומה.. לפני הכל כייף לראות תמונות שלכם ועוד תמונות מהגינה המדהימה בבקשה! ואחרי כן, אני מרגישה שהתלהמות וקיצוניות לא מזיזות אותי אישית - אני לא אשקיע בגינה בשביל שאנשים אחרים יפסידו, טייקונים או לא, מושחתים או לא, זה לא מה שמניע אותי. אני מסכימה ובהחלט שואבת השראה מהדברים שאת כותבת אבל לא מתביישת להגיד שאני אוהבת את הטלפון שלי! נכון הוא לא דור3 אבל הוא משמיע לי קולות של האהובים לי - הופך אותי לחלולה?. אני אוהבת לישון בבוקר עוד שעה בחופש - גם כשהילדים רואים טלויזיה משחיתה ואני מתה על המקרר שלי. הלוואי והוא היה גדול יותר (-: גם אני מקבלת את כל הבגדים בסבבים בין חברות ולא קונה (1500 ש"ח על בגדים???)ועדיין אני מאוד שמחה למצוא ביד שניה מותגים איכותיים. אז אני זונה של תאגידים? אולי. בעיקר אני אוהבת את החופש להחליט לבד מבין שלל האופציות (שלא היו פעם)- ומאמינה שכל אחד צריך לנצל את החופש הזה במינונים שמתאימים לו.
    והכי חשוב וזה מה שמחבר אותי לכתיבה שלך - תמיד להטיל ספק ולחשוב יצירתי. בזה אני איתך בובה!

    השבמחק
    תשובות
    1. אני בהחלט מבינה את אהבתך לדברים שכתבת, ואני מודה שאני מרגישה פעמים רבות דומה. הבעיה היא שרק כשאנו מתנקים מרעלים, אנחנו מבינים כמה הם השפיעו לרעה על חיינו...מה הכוונה? רק כשהוצאנו את הטלויזיה מהבית, פתאום ראינו איך נראה ערב בלי. ועוד ערב, ועוד...וזה הפך לצורת חיים. אני משערת, שיבוא יום ואוכל לזרוק את הטלפון (בטח לא לפני שהילדים יהיו בני 20), וגם אז ארגיש הרבה יותר משוחררת. עובדה שכשאתה מטייל בחו"ל חלק מהכיף זה להיות בלי. להתעדכן תמיד כשבא לך, אבל לא להיות זמין 24/7. ובעניין המותגים, אני אבהיר- אין לי בעיה עם קבלת מותגים יד שניה, זה בד"כ איכות לא רעה...אבל מה לעשות שאת רוב הפריטים היותר מיוחדים אני לא אמצא כבגד של גאפ או פוקס, ואני לרוב אשמח כמו בשבוע שעבר למצוא סוודר סרוג ביד עם מלא ציורים צבעוניים סרוגים כמו פעם, שכנראה מישהי סרגה או חולצה של האל יודע איזה פירמה, של רחוב סומסום לתינוק בן חצי שנה...זה המציאות,לרוב, המיוחד הוא לא בנמצא אצל מותגים, ואם כן, הוא כל כך מהר נטחן ע"י כולם, שמהר מאד הופך לשטנץ.

      מחק
  3. כתבה מקסימה וגם התמונות.
    רעיון יפה לפסל "עגל הזהב" של "הכי גדול" וללכת שם לאיבוד.
    לגבי מסנני מים, יש המלצות? אני משתמשת ב EVERPURE כבר הרבה שנים ותהיתי האם זה מנקה מספיק.

    השבמחק
  4. תודה:) אנחנו משתמשים במערכת אוסמוזה הפוכה M9 שמשווק ע"י צלול בארץ. מבחינת רמת הסינון, היה לנו חשוב שזה יסנן בעיקר את הכימיקלים של הכלור והפלואוריד. כל השאר פחות קריטי אם זה חברה זו או אחרת... כמובן שהסינון הוא גם של מתכות וגם של חלקיקים בגדלים שונים.

    השבמחק