יום חמישי, 13 בספטמבר 2012

מיסים רבותי מיסים...

אני לא יודעת מה איתכם, אבל לי ממש נמאס!
נמאס לי מעליית המחירים של כל מה שנמצא מסביבי בחיים, נמאס לי שהממסד עדיין מכחיש, נמאס לי בעיקר, ממיליוני אנשים שלא אומרים כלום ושהמציאות נראית להם בלתי נמנעת - ו"מה לעשות, יש משבר עולמי...." ובעיקר נמאס לי, מזה שבאופן קבוע כל חודש אני משלמת כמות מסים ההולכת וגדלה ואין לי שום סיי בעניין. לא יודעת אם יצא לכם לקרוא אבל, הרעיון המקורי של מיסים בארץ ישראל, אמור היה להיות מאד מדוד ומבוקר. מסים לא היו אמורים לעלות כל בוקר וערב, ואנשים יכלו לחיות את חייהם, בלי להרגיש שמי יודע למה נתעורר מחר.
"דירה להשכיר" - אל תקנו דירות!! מה אתם חושבים
הבריח את העכבר מקומה חמישית? מיסים!
פיסול קרמי, יפעת ג.ש.
חוק יסוד משק המדינה 1א-ב :

1א- "מסים, מילוות חובה ותשלומי חובה אחרים לא יוטלו, ושיעוריהם לא ישונו, אלא בחוק או על פיו; הוא הדין לגבי אגרות".


1ב- "מסים, מילוות חובה, תשלומי חובה אחרים ואגרות המשתלמים לאוצר המדינה, ושיעוריהם לא נקבעו בגוף החוק,  ולא נקבעה בחוק הוראה שקביעתם בתקנות טעונה אישור הכנסת או ועדה מועדותיה, קביעתם בתקנות טעונה אישור מראש או תוך התקופה הקבועה לכך בחוק - בהחלטת הכנסת או בהחלטת ועדה מועדותיה שהכנסת הסמיכה לכך."

אז נכון, לא משנים את המע"מ כל שני וחמישי, וגם לא את מס הכנסה, אבל הממשלה מצאה דרך אחרת לעקוף את החוק הנ"ל, וזאת באמצעות מסים עקיפים, קרי מחירי דלק, מס על מכוניות, מזון וכו'.
אבל עוד לפני שניכנס למסים העקיפים הנגנבים מאיתנו על בסיס שעתי, בוא נבחן מה לוקחים מאיתנו המסים ה"חוקיים"...


מס הכנסה

הגוף הנ"ל לוקח מצלחתו של כל אדם ואדם על בסיס חודשי סכום לא מובטל של כסף, על בסיס "חוקי",ללא משא ומתן או בירורים. מס הכנסה נכנס באופן עצמאי ומוריד לעצמו מהמשכורת האישית של כל אחד מאיתנו את הסכום המופיע בחוק ו"מגיע לו". במידה ואין לך משכורת, הוא יכנס לחשבון הבנק שלך. במידה ואין חשבון בנק הוא יעקל את העסק, המכונית, הריהוט שצברת, הבית, מי יודע? אולי גם את הילדים...אם חושבים על כך קצת יותר, מס הכנסה, גוף ממשלתי ציבורי לכל דבר, נכנס ללא צורך בקבלת רשות לחשבון הבנק הפרטי שלי, בבנק פרטי לכל דבר, וזכותו המלאה לעקל משם כל סכום שהוא טוען שהוא שלו. מה עם זכות הקניין? מה עם החוזה שאני חותמת מול הבנק הפרטי? מי נתן לו את הזכות הזו להתערב כך בחיי, ולגזול ממני את ששלי? החוק? אני, לא חתמתי עליו. אני לא הסכמתי לתנאים אלו. ואני בטח ובטח שלא מוכנה שהגוף הציבורי המשפיל הזה יכנס לי לחיים ויעשה בהם שמות. למה הכוונה?
לפני מספר חודשים, קיבל בעלי היקר טלפון מלקוח איתו עבד פעם, שמודיע לו (רק מתוך אכפתיות ורצון לעזור), שמס הכנסה "בעקבותיו", ומעקלים כל נכס שיש לו אצל אנשים, שיתכן שהיה לו קשר עסקי עמם. עברה עוד שעה, התקשר עוד לקוח שכזה, וכך לאחר יום מלא טלפונים כ-5 לקוחות הודיעו לו שהבנק מבקש "לעקל" מהם כספים ששייכים לו.
בואו נבהיר את תוכן ה"עיקול": מדובר סה"כ ב-3500 ש"ח, שמס הכנסה החליט שהוא לא שילם בזמן. מס הכנסה לא התקשר/פיקסס/שלח מייל או יונת דואר אלינו להודיע כי קיימת בעיה. הוא לא הודיע על כך דבר לרואה החשבון של בעלי , הנמצא איתם בקשר יומיומי. הוא פשוט החליט יום אחד, שברצונו להרוס את שמו הטוב של בן אדם, בין אם במכוון ובין אם לאו, ופנה ישירות ללקוחות שלו.
למה????
התשובה פשוטה - אנשים משלמים יותר מהר, כשהעסק שלהם או שמם הטוב בסכנה .
אם יש חוצפה יותר גדולה מזו, היא, כשהאדם אליו נטפלים אינו אשם כלל ועיקר (מה שכמובן היה עם בעלי). מסתבר, שמס הכנסה חייבים לבעלי 10,000 ש"ח, ורואה החשבון הגיע עמם להסדר קיזוז. נשלחו מכתבים, היו הצהרות, אבל מס הכנסה התעלם מהמכתבים. הוא לא שם לב. אופס. סליחה. לא התכוונו. מה, פגענו לך בשם הטוב? ללקוחות שלך נשאר טעם רע בפה? טוב, אז נשלח מכתב שאומר שפרעת את חובך לכולם....
תודה.
לא, באמת תודה!!!!!!!!
הדבר הראשון שחשבנו לעשות, היה לתבוע את מס הכנסה, על פגיעה בשמו הטוב של בעלי והעסק שלו. הבעיה היא, התברר לנו, שכדי לתבוע את מס הכנסה אתה צריך להיות מינימום דנקנר, או לפחות הבן שלו עם סוללת עורכי דין שלא מביישת את אולמרט...וגם אז הם לרוב זוכים. ירדנו מזה. הלך השם הטוב...


ביטוח לאומי

כמות המשאבים, שאדם צריך להשקיע היום, בכדי לקבל מביטוח לאומי את מה שהוא עבד בשבילו כל חייו, היא פשוט שערורייתית. כמות הטפסים, השעות שיש להעביר במשרד הפנים בטלפון או בתור, היא ללא ספק מפלצתית ביחס לכל מקום אחר בעולם. על מנת לקבל היום מענק לידה יש למלא טפסים, המעסיק צריך למלא טפסים, צריך להעביר את החומר לביטוח לאומי, ולחכות כחודש וחצי  עד לקבלת כל שקל. עדיף היה לי לא לשלם ביטוח לאומי, ולחסוך לעצמי שיהיה לי בשעת הצורך/לידה/זיקנה. לא צריכה אותם. ואני בטח לא רוצה להתחנן כל פעם מחדש למה שמגיע לי. לא אנסה בכלל לתת דוגמאות למקרים ש"נדפקו" ע"י הביטוח לאומי, אך ישנן לא מעט כתבות בנושא מהתקופה האחרונה כתבה בנושא


מס בריאות

עוד מס שערורייתי, שאין שום סיבה שנשלם, בהתחשב ברמה הירודה של הרפואה הציבורית הניתנת היום. מי שבאמת רוצה עזרה בעת משבר חולי, חייב להשתמש בשירותה של הרפואה הפרטית, ואתם מוזמנים להכנס לפוסט שכתבתי בנושא רק לפני כחודש כדי להבין במה מדובר. בריאות במגזר הפרטי


אגרת טלויזיה

אני לא יודעת מה איתכם, אבל לי אין טלויזיה בבית. לא יאמן? תתפלאו, יש לא מעט משפחות כאלו, המעדיפות שלא לחשוף את הילדים שלהם, ואת עצמם למכשיר הממכר הזה, ולתכניו המשפילים. רשות השידור היום היא אחת השערוריות הגדולות במדינה, עם תקציב של יותר ממיליארד שקל לשנה!!! מה הם עושים בכסף הזה? הרי הם מקבלים מכל אחד מאיתנו קצבה כל רבעון? הרי התכנים שם מביישים אפילו את הכבלים... הבעיה שלי עם רשות השידור היא אישית: אין לי מקלט טלויזיה, אני לא רואה טלויזיה, אבל הפלא ופלא, אני עדיין חייבת לשלם על טלויזיה. למה? ככה, כי יש לי אפשרות לקלוט שידורים במחשב. מי רוצה את הטלויזיה שלכם? מספיק! תרשמו- לא מעוניינת! אחרי סגה ארוכת שנים שבה הציקו לנו עם מכתבי אגרה חוזרים ונשנים ואנחנו מצידנו נמנענו מלהגיב, החלטתי, שנמאס לי עם האיומים האלו, וכתבתי מכתב לרשות השידור לאגף הגבייה. לאחר שהסברתי שאין לי מקלט, אני לא רואה ולא רוצה לראות טלויזיה, ושאני גרה ביחידת דיור עם הורי שכבר משלמים, ירדו ממני. אבל אני מודה שזה היה מתיש.

"אליעזר והגזר" נא ללמוד מאליעזר...
מה שזרעתם תקצרו בריבית...
פיסול קרמי, יפעת ג.ש.
ועכשיו, בואו נעבור למיסים העקיפים. אלו שמכניסים לנו בדלת האחורית, כי לא יכולים להעלות לנו את זה בבת אחת, אחרת יהיו להם הרבה מריבות על הכביש. המע"מ כמובן מהווה את מנהיג המיסים העקיפים, אך הוא די קבוע. מה שמעניין יותר זה עלייה חסרת תקדים במחיר של כלל הדברים שקיימים היום במשק (או לפחות לדברים המלווים אותנו ביום יום):


ירקות ופירות

שמתם לב שאפרסק ב-7 ש"ח נחשב כמעט "זול"? ממתי הפירות כאן בארץ כאלו יקרים? מה קרה בשנים האחרונות והאם זה קרה בכל מקום? אז כן, היתה בהחלט עלייה במחירים בכל העולם. אבל אין ספק שישראל תופסת מקום נכבד בעליות הרציניות יותר (ראה גרף למטה ). והשאלה היא למה? שהרי מים הם כבר פחות נדירים מפעם, (עם כל המפעלים המתפילים למיניהם), קרקע אכן יקרה וערך הקרקעות היום עולה, אבל קרקע חקלאית היא קרקע חקלאית, ולשנות זאת צריך הרבה קשרים ומאמצים כי הולקחש"פ לא מתירה בקלות שינויי יעוד...אז מה? לדעתי זה בעיקר חבורה של פוליטיקאים היושבים למעלה ומשחקים בנו כמריונטות ודואגים לכך שחיינו לא יהיו קלים או נעימים כתמול שלשום (אחרת יהיה לנו זמן לחשוב...)
גרף מתוך אתר FAOSTAT  המציג את השתנות מחירי האפרסק משנת 2000 ועד 2010 ביחס למדינות אחרות כארה"ב וספרד
(אל דאגה - היום זה רק המשיך לעלות)
מי לא שם לב לפני יומיים למחיר העגבניה שעשה קפיצה והגיע למספר הדו ספרתי 13 ש"ח. היתכן? מה קרה? לפי פרשנים "דגולים" כתבה בנושא, המחיר קפץ בגלל החום... החום????למה? עד היום אוגוסט היה נעים? השמש היתה מלטפת? מה זה השטויות האלה? ואם זה אכן נכון, אז אבוי לנו, מקומות מתקדמים בעולם מגדלים היום חוות שלמות בצורה הידרופונית, ומשתמשים בחממות סולריות ואחרות לצורך גידולים. באופן זה מזג האויר לא פוגע בכלל ביבול, המחירים קבועים, ויש את הירקות בכל עונה שתרצו. אם עדיין לא הצלחנו להתמודד עם פגעי מזג האויר בארצנו, כי אז למה לא עברנו עוד כמה שנים קדימה, והתחלנו לפתח חקלאות שכזו? אולי כי זה משתלם? חסכני? יקטין עלויות לאזרחים?
גרף מתוך אתר FAOSTAT  המציג את השתנות מחירי העגבניה משנת 2000 ועד 2010 ביחס למדינות אחרות כארה"ב וספרד 
יש לשים לב, כי בעוד שבמדינות אחרות בעולם מחירי הפירות והירקות נשארו די קבועים, או שלפחות הממוצע נשאר די קבוע (אם היתה עליה אח"כ באה ירידה), אז בישראל זה לא כך. בישראל הכל נמצא בעליה קיצונית וקבועה מאז שנת 2000 (ראה גרף). והסיבה? אני עוד לא עליתי עליה...


דלק ומכוניות

אין ספק שאחת הפגיעות היותר קשות שקרו בשנים האחרונות היתה העלייה הדרמתית במחירי הדלק. נכון, המאגרים הולכים ונגמרים...אין לנו הרבה חברים שיש להם דלק בשפע...(למרות שארה"ב דואגת להצטייד כל שנה בעוד דלק ממדינות שהיא "עוזרת להן" ראה ערך לוב,עירק, אפגניסטן). אבל עדיין, מחירי הדלק בעולם כולו לא עולים באותו יחס. "המחיר "נטו" של ליטר בנזין , נכון לינואר 2011 הוא 2.309 שקל בלבד. נוספות עוד 70 אגורות לליטר "הוצאות שיווק" ועוד אגורות בודדות על "דלף ביטוח ותוסף החזקת מלאי תפעולי". עכשיו מגיעה המדינה ומוסיפה נתח עצום בפאי המחיר, 3.09 שקלים "בלו קצוב", שהוא לא פחות מ-43% מהמחיר הכולל. לעיגול העסק מוסיפה המדינה גם מע"מ כחוק..."ראה 
כתבה בMAKO .
אותו סיפור עם מחירי המכוניות. לפני כ-6 שנים נסענו בעלי ואני לניוזילנד וקנינו שם אוטו כיפי nissan bluebird שנת 2002 (אז הוא היה בן 4-5) וחדיש יחסית.הרכב עלה לנו 2000$ ניו זילנדי, ובתרגום לעברית- 6000 ש"ח. אתם קולטים? 
אלו המחירים שם...ותאמינו לי כשאני אומרת שהמשכורות שלהם לא שונות משלנו לרעה (אולי לטובה). אז מה הקטע? למה עולה לנו רכב בארץ בן 4-5 פי 10? פי 12? למה????? 
אותו סיפור אותה הגברת בשינוי אדרת - מכס... אתם יודעים כמה צריכים לשלם היום יבואנים על כלי רכב הנכנס לארץ? בעצם, אם מנסים לבדוק ממה מורכבת עלותו האמיתית של רכב, מגלים שעלותו האמיתית קטנה ממחצית הסכום אותו אנו משלמים, ולהלן החלוקה: 
אחת הבעיות הקשות המגבילות את הוזלת הרכב, ויוצרת מונופול בתחום, היא הרגולציה והתחיקה בנושאי הרכב. לדוגמא: כל יבואן מורשה לייבא רק סוג רכב אחד. למשל היבואן קרסו יכול לייבא רק את רנו וניסאן.לכן, יש לו בעלות על המחיר ואין תחרות.גם žיצרן הרכב בחו"ל בוחר לו רק יבואן אחד. הוא אינו מורשה לבחור שלושה יבואנים. לכן, לא נוצרת תחרות.

žאנשים חייבים לקנות רכב פרטי כי אין אלטרנטיבה ציבורית לנסיעה ברכב פרטי. כל זמן שיש ביקוש המחיר לא ירד. 
בקיצור, אין ספק שגם כאן, עושים הכל ע"י תחיקה ומיסוי כדי לבזוז את האזרח על בסיס יומיומי...


אין ספק שאפשר להמשיך ולחפש עוד ועוד תחומים, ובעצם כל תחום בארץ המחויב ומסובסד ע"י המדינה (חינוך, בריאות, מגורים...) הוא גניבה של כסף הישר מכיסו של האזרח לטובת ה"מערכת הכללית", הבולעת את כספו בלי לדפוק חשבון. והשאלה שכולכם בטח שואלים היא, אוקי, נכון, גונבים מאיתנו, ללא הצדקה, אז מה לעשות? ניסינו לעשות מהפיכה חברתית בקיץ שעבר, וחטפנו בוקס בפרצוף בצורה של מיסים גבוהים יותר ש"יסבסדו את המניירות שלנו"... מה לעשות? קודם כל להבין שעובדים עלינו בעיניים! זה לא נכון שהמשבר העולמי גורם לכל הבעיות כאן... וזה לא נכון שהממשלה הבאה תיקח פחות מיסים... (תאמינו לי, הכי מפחידים אותי זה אנשים כמו שלי יחימוביץ' שרוצים שכולנו ניתן וניתן כדי שלכולם יהיה שווה אבל פחות) וזה גם לא נכון שביבי, שרוצה קפיטליזם טהור באמת רוצה לפתור יחד איתי את הבעיה הזו...לא!!! הוא רק רוצה לגרום לכם לחשוב שהוא רוצה, כדי שתבחרו בו שוב. 


הבנתם את כל זה? עכשיו תתחילו לעשות...

אל תקנו רכב חדש! אל תשלמו אגרת טלויזיה אלא אם אתם באמת חייבים (יש המון "הטבות" שלא ידעתם בנושא)! תציפו את מס הכנסה וביטוח לאומי בתלונות על דברים שעשו לכם שאינם חוקיים, ואם אתם יכולים תתבעו אותם! תשתלו ירקות בגינה, ואל תקנו אותם במחירי עתק שכאלו! תתחילו לחיות בקהילות קטנות, שחבריה תומכים אחד בשני, ותחליפו מוצרים, שירותים וכל דבר שלא ממוסה. אל תקנו דירות! תפסיקו לפחד מלעמוד ברשות עצמכם...וכשיגיע היום ותצטרכו ללכת לבחור, תודיעו - אני לא מצביע! כי לא משנה מי יהיה בראש, הוא קודם כל לוקח מכם בכפיה, ומחליט בשבילכם על מה להוציא וכמה. 
אני רוצה להחליט בשבילי. אני רוצה לשלם על מה שבא לי, ואני לא צריכה מתווכים! כי על כל מתווך שאני לוקחת מתוך פחדנות, אני משלמת פי 4 (לו, למתווך שהוא לקח, ולשני הבנים שלהם שמונו שלא כחוק על הדרך)...


4 תגובות:

  1. קבלי תגובה ראשונה וחשובה. מה שכתבת מתאר יפה את המצב אולם לא נגע כלל בסיבה למהומה. אני לא יודע עד כמה נחשפת למאמרים בנושא המוניטארי .
    מכיוון שאני מצליח להרגיש את העצבים עד קצה המקלדת במחשבי הביתי קבלי מאמר ראשון שאולי יצליח להבהיר לך מדוע את חייה בעולם כלכלי בלתי אפשרי.
    מקווה שתעשי בו שימוש . יכולת כתיבה יש לך בכמויות . רק שכדאי לנסות ולהבין מאיפה נובעות הבעיות ומהו הפתרון .
    http://www.news1.co.il/Archive/003-D-72374-00.html

    השבמחק
  2. קראתי את המאמר, ונחשפתי כמובן לתוכן בעבר. מסכימה עם כל מילה. נכון, השיטה המוניטרית הנהוגה היום היא האחראית מספר אחד לברוך הכלכלי-חברתי שאנחנו חיים בתוכו. מקבלת גם את הפתרון המוצע במאמר, ומי ייתן ונצליח להחכים 99% מהאוכלוסיה שסביבנו כדי שיוכלו להפיל את השיטה הכלכלית הקיימת ולהפסיק לחיות מכספים שהולוו עם ריביות עתק שילדינו ישלמו. אפשר ללכת עוד צעד קדימה ולהגיד למה בכלל המדינה נחוצה? שהרי להכניס גוף שיקבל את האחריות על חיינו, בקנה מידה הזה, אומר שיש המון מתווכים בדרך, ושאנחנו שוב סומכים על אחרים שיעשו את מלאכתנו. מהר מאד נחזור למצב שבו מישהו אחר מנהל בשבילנו את הכלכלה... וכבר ראינו לאן זה הוביל. המאמר שלמעלה מנסה להמחיש לא רק לחלקיק האחוז שכבר חושב ומבין ויודע את המצב, אלא להעיר ולהאיר את עיניהם של אלו שלא שוחים בתחום, ועדיין לא לקחו חזקה על חייהם. שיבינו קודם שהם טובעים...רובם עוד לא הפנימו את זה. וקשה להם להבין את מי להאשים במצב...אחרי שיבינו שהמצב גרוע אבל הוא לא בהכרח חייב להיות כזה, ניתן יהיה לנסות להסביר להם מאיפה הכל מתחיל, ומה נדרש כדי לשנותו. צריך הרבה אומץ כדי לפקוח את העיניים, חכמה כדי להבין את האמת הנחשפת, ודמיון כדי לדמיין איך יכול להיות אחרת. בוא נאחל את זה לכולנו לשנה הבאה...

    השבמחק
  3. יש לבלוג פוטנציאל עצום. אולי לא לבלוג, אולי יותר לך במסגרת עיתונאית אחרת שתאיר את עיני כולנו. גרת בניוזילנד? למה חזרת?

    השבמחק
  4. תודה, כיף לשמוע:)
    לא גרתי בניו זילנד לצערי, אבל טיילתי שם כמה חודשים. נראה לך שהייתי חוזרת? ברור שהייתי נשארת, יש לי "בעיה" אחת קטנה- יש לי משפחה שאני אוהבת, ונמצאת פה בארץ. בעיה אחת ויחידה, ולצערי מכרעת. אני מודה שהיום, אחרי 3 ילדים בארץ, הייתי שוקלת את זה שוב, (למרות שאין ספק שהמשפחה שלי בארץ הם הנכס הכי גדול שיש גם לי וגם לילדים). עם זאת, בשביל העתיד של ילדי, מגיע להם שאגדל אותם במקום אחר, פחות אלים, פחות צבא, מקום שלאנשים יש פחות צרות (כמו טילים מאיראן על הבית...), שיאפשר להם זמן למחשבה על איך החיים האלו באמת צריכים להראות. כיום, ואני מצטטת "אני מתביישת להביא אותם לעולם הזה, ולהסביר להם את צורת חיינו" (סטפן מולניו)

    השבמחק